Ons onderwijs

Als ouder wilt u weten: Wat leert mijn kind hier? Hoe ziet het onderwijs eruit? En waar legt deze school de accenten?

Op De Lelie vinden we het belangrijk dat ons onderwijs stevig, toekomstgericht en waardengedreven is. We werken doelgericht aan basisvaardigheden, besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en leren kinderen verantwoordelijk omgaan met de wereld om hen heen.

Hier leest u hoe wij dat vormgeven in de dagelijkse praktijk.

Godsdienst

De christelijke identiteit is de basis van ons onderwijs en elke schooldag starten wij met zingen en gebed. Daarnaast werken alle groepen met de methode Hoor het Woord waarin Bijbelverhalen zijn opgenomen.

  • Drie keer per week vertellen we een Bijbelverhaal.
  • Eén keer per week leren of herhalen we een psalm.
  • Op de laatste dag van de week behandelen we een verwerking, een stukje kerkgeschiedenis of een zendingsverhaal.

In alles willen we leerlingen niet alleen Bijbelkennis meegeven, maar vooral laten zien hoe deze verhalen betekenis hebben voor het dagelijkse leven, waarin leerlingen opgroeien tot burgers van de 21e -eeuwse maatschappij.

Basisvaardigheden: krachtig en doelgericht onderwijs

Rekenen

  • Het aanbieden van nieuwe lesstof wordt afgewisseld met herhaling. We leggen een stevige nadruk op automatiseren.
  • Iedere week werken de leerlingen aan een rekenweektaak.
  • We differentiëren standaard op drie niveaus en vaak op meer niveaus, zodat iedere leerling passend aanbod krijgt.

Taal en spelling

Taal

Drie tot vier keer per week krijgen kinderen taalles vanuit de methode Taal Actief 5.
We richten ons op:

  • woordenschatuitbreiding,
  • mondelinge taalvaardigheid,
  • schrijfvaardigheid,
  • zinsontleding en woordbenoeming


Begrijpend lezen

We werken met Nieuwsbegrip. De teksten sluiten aan bij de actualiteit.
Leerlingen oefenen leesstrategieën zoals voorspellen, samenvatten en vragen stellen.
Er wordt in kleine groepen gewerkt, zodat instructie goed aansluit bij het niveau van iedere leerling.

Spelling

Vier keer per week leren leerlingen hoe Nederlandse woorden zijn opgebouwd.
Ze leren werken met:

  • regelwoorden,
  • onthoudwoorden,
  • klankwoorden.

Het doel is dat kinderen spellingregels herkennen én correct toepassen, waarbij we het belangrijk vinden dat de leerlingen de onderliggende strategieën beheersen. Deze hangen ook zichtbaar op in de klas.

Schrijven

In groep 3 starten we met blokschrift; kinderen leren losse letters schrijven.
In groep 4 wordt dit verder geoefend.
In de hogere groepen werken leerlingen aan netheid, tempo en een persoonlijk handschrift.

(Technisch) lezen – groep 3

  • In het eerste halfjaar leren ze 2–3 nieuwe letters per week.
  • In het tweede halfjaar wordt gewerkt aan categorieën en leesstrategieën.
  • We werken toe naar leesniveau E3, zodat kinderen met vertrouwen verder kunnen in groep 4.
  • Kinderen die al kunnen lezen, krijgen extra uitdaging.
  • Rond de kerst kunnen de meeste leerlingen zelfstandig (eenvoudige) teksten lezen.

Leren en werken met Chromebooks

De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Daarom kiezen we op De Lelie bewust voor een balans tussen digitaal en papier.

Vanaf groep 3/4 maken leerlingen af en toe gebruik van een Chromebook. Vanaf groep 5 krijgt iedere leerling een eigen Chromebook in bruikleen. Deze wordt gebruikt voor:

  • onderzoeksopdrachten binnen TopOntdekkers,
  • extra oefenstof voor taal of rekenen,
  • digitale leesoefeningen of woordenschat.

We kiezen er bewust voor om bijvoorbeeld rekenen op papier aan te bieden. Op papier uitrekenen en noteren helpt leerlingen om denkstappen te begrijpen en vast te houden. Voor automatiseren maken we wél gebruik van digitale middelen — omdat dat motiverend en effectief is.

Onze visie: digitale middelen wanneer het versterkt, papier wanneer het verdiept.

Engels – vanaf groep 1

Op De Lelie beginnen we vroeg met Engels.

  • In groep 1–4 werken we met iPockets.
  • Vanaf groep 5 gebruiken we Stepping Stones, inclusief huiswerk om toe te werken naar het voortgezet onderwijs.
  • In de bovenbouw oefenen leerlingen luister- en leesvaardigheden via Holmwoods, een digitale leeromgeving.

Het doel: een stevige basis, zodat kinderen in het VO goed voorbereid starten.

Zaakvakonderwijs

TopOntdekkers

Aardrijkskunde, geschiedenis en natuur worden bij ons geïntegreerd aangeboden in één methode.
Schoolbreed werken we aan hetzelfde onderwerp en thema.


Leerlingen:

  • krijgen kennis mee tijdens een klassikale start,
  • werken zelfstandig of in groepjes met opdrachtkaarten,
  • passen opgedane kennis toe in presentaties, werkstukken of onderzoeken.

Binnen TopOntdekkers ontwikkelen kinderen ook belangrijke vaardigheden:
samenwerken, onderzoeken, ICT-gebruik en creatief denken.

Culturele en kunstzinnige vorming

Onze interne cultuurcoördinator koppelt culturele activiteiten aan de thema’s.
Denk aan: museumbezoeken, creatieve lessen en muziekactiviteiten. Elke groep voert ten minste 2x per jaar een culturele excursie of activiteit uit.

Muziek

Zang hoort dagelijks bij De Lelie; in alle groepen zingen we psalmen en geestelijke liederen.
Daarnaast krijgen leerlingen wekelijks muziekles via de methode Eigenwijs NEXT.
In groep 4 krijgt elke leerling een serie blokfluitlessen — een mooie basis voor muzikaal leren.