Ondersteuningsaanbod - inclusief onderwijs

Passend Onderwijs op De Lelie

Op De Lelie vinden we het belangrijk dat iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Daarom streven we naar passend en thuisnabij onderwijs, waarbij kinderen zoveel mogelijk binnen hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven leren. We sluiten aan bij de mogelijkheden van ieder kind en werken toe naar een toekomst waarin inclusief onderwijs de norm is: onderwijs waarin álle leerlingen welkom zijn en zich gezien en ondersteund weten.

Wij zijn aangesloten bij het christelijk-reformatorisch samenwerkingsverband Berséba, waarmee we nauw samenwerken om onze ondersteuning zorgvuldig vorm te geven. Berséba stelt de kaders voor de basisondersteuning vast en helpt scholen bij het vinden van de best passende begeleiding voor leerlingen.

Hoe wij werken:

De basis van ons onderwijs bestaat uit duidelijk, doelgericht en gedifferentieerd lesgeven binnen een veilige en ordelijke leeromgeving. Leerkrachten volgen de ontwikkeling van iedere leerling zorgvuldig, zowel op het gebied van kennis en vaardigheden (basisvaardigheden) als op het gebied van welbevinden en sociaal-emotionele groei.

Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, bespreken we dit altijd met ouders. Samen zoeken we naar een aanpak die aansluit bij de onderwijsbehoeften van het kind. Onze kernwaarden — groei & bloei, plezier, waarde(n)vol, doelgericht en verbondenheid — geven richting aan hoe we dat doen.

Ondersteuningsniveaus op De Lelie

We werken met een opbouw van vijf ondersteuningsniveaus. Zo krijgt iedere leerling precies wat nodig is, met de klas als uitgangspunt.


Niveau 1 – Basisondersteuning

Dit is de basis voor alle leerlingen.


De leerkracht biedt een breed en gevarieerd lesaanbod en past differentiatie toe via extra instructie, verdieping of verrijking. Hierbij werken we volgens vaste schoolroutines en effectieve instructiemodellen, ondersteund door ons leerlingvolgsysteem en groepsplannen.


Meer informatie over de basisondersteuning staat op de website van Berséba.


Niveau 2 – Extra begeleiding binnen de groep

Sommige leerlingen hebben tijdelijk meer ondersteuning nodig om de leerdoelen te behalen. Zij krijgen extra uitleg of intensievere oefenmomenten binnen de klas. De leerkracht werkt doelgericht en sluit nauw aan bij de onderwijsbehoefte van de leerling.


Niveau 3 – Aanvullende basisondersteuning

Wanneer ondersteuning in de groep niet voldoende blijkt, bieden we aanvullende begeleiding.
Dit kan gaan om leerlingen met leerproblemen, een ontwikkelingsvoorsprong, sociaal-emotionele uitdagingen of fysieke beperkende factoren. De begeleiding gebeurt vaak in kleine groepjes of individueel, door de leerkracht of een onderwijsassistent, bij voorkeur in de klas.

Indien nodig betrekken we externe deskundigen, zoals een orthopedagoog of ambulant begeleider. Afspraken en doelen leggen we vast in een handelingsplan.


Niveau 4 – Extra ondersteuning

Voor sommige leerlingen is intensievere begeleiding nodig. Hierbij worden meerdere specialisten betrokken, zoals de remedial teacher of vakspecialisten. Als het nodig is, stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op met aangepaste doelen of een eigen leerlijn waarop de leerling werkt. We blijven ernaar streven dat de leerling met ten minste het 1F (fundamentele - basis) niveau de school verlaat. Bij een OPP wordt u als ouders betrokken, evenals de stem van de leerling zelf.


Niveau 5 – Onderwijs buiten de school

In uitzonderlijke situaties kan blijken dat een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan wij binnen de basisschool kunnen bieden. In overleg met ouders, Berséba en het ondersteuningsteam zoeken we dan naar een plek binnen het gespecialiseerd (speciaal) onderwijs, waarbij we ook steeds meer kansen zien voor een hybride vorm. Deels op het gespecialiseerd onderwijs, deels op regulier onderwijs.


Samen met ouders

Ouders en leerlingen hebben hoorrecht: zij denken mee over de begeleiding en extra ondersteuning die nodig is. We maken afspraken altijd inzichtelijk en leggen deze vast. Zo zorgen we voor een open en betrokken samenwerking, waarin ieder kind met vertrouwen kan leren en groeien.