We nemen u mee in een willekeurige schooldag in het leven van Saar
Op een frisse maar zonnige lenteochtend fietst Saar naar De Lelie. Op het plein verzamelen de leerlingen zich. De kleuters worden binnengebracht en Saar zoekt haar vriendinnen op. Na de bel verzamelen zoekt Saar haar groep op en gaat op hun ‘zonnestraal’staan, de vaste plek waar elke groep de dag begint. De sfeer is rustig: kinderen praten wat met elkaar, leerkrachten begroeten de leerlingen en houden overzicht.
Als de bel gaat, loopt Saar met haar groep naar binnen. In de klas beginnen ze met een Bijbelverhaal over 'de verloren zoon' en de liefde van de Vader.
Daarna begint de rekenles. Saar oefent de tafels en leert hoe ze handig kan rekenen.
Buiten spelen de kinderen in de zon. Er wordt gevoetbald, gekletst en op de speeltoestellen gespeeld. De pleinwacht let op dat iedereen meedoet en dat het samen spelen goed...
Na de
pauze volgt taal. De klas werkt aan zinsbouw, spelling en begrijpend lezen.
Eerst krijgen de kinderen uitleg, daarna werken ze in tweetallen om zinnen te
verbeteren.
Saar eet haar lunch in de klas. Het is een praktisch moment waarop iedereen even tot rust komt. De leerkracht zorgt voor een ordelijk verloop en een rustige, fijne...
Van 12.30 tot 13.05 spelen de kinderen buiten. Het lenteweer maakt dat veel kinderen op het plein actief bezig zijn onder leiding van de pleinwachtouders.
’s
Middags werkt groep 4 met TopOntdekkers, een methode waarin
aardrijkskunde, geschiedenis en natuur op een samenhangende manier worden
aangeboden. Vandaag onderzoeken ze “Ontdekkers en uitvinders”.